Předmětem soutěže bylo zhotovení ideového architektonicko-urbanistického návrhu revitalizace Malostranského náměstí. Cílem revitalizace náměstí je vytvořit veřejné prostranství reprezentativního a pobytového charakteru, které by odpovídalo jeho významu jako jednoho z nejvýznamnějších náměstí Prahy, jehož součástí může být i parkování v míře, která bude s tímto charakterem v souladu.
Cílem ideové architektonické soutěže bylo definovat potenciál veřejného prostoru náměstí. Ke zvážení bylo zklidnění dopravy a etapizace vymístění parkovacích stání. V případě zásadní redukce parkování bylo žádoucí, aby soutěžící v ideové rovině navrhli možnost umístění parkovacích míst v navazujících lokalitách.
V prostoru náměstí bylo možné uvažovat o umístění pomníku, sochy, výtvarného nebo vodního prvku.
Vyhlašovatel
Magistrát Hlavního města Prahy
Mariánské náměstí 2, 110 01 Praha 1
Sekretář soutěže
RNDr. Milan Svoboda
U Lomu 139, 338 42 Hrádek
Tel./fax: +420 739 095 871
Email: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
hlavního města Prahy
Ing. Jakub Dvořák - vedoucí oddělení investic
MČ Praha 1
Mgr. Jiří Skalický - ředitel Odboru památkové péče
Magistrátu hlavního města Prahy
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. arch. Petr Hlaváček
Ing. Tomáš Novotný (Česká republika)
Ing. arch. Antonín Novák (Česká republika)
Náhradníci poroty - závislí
přátel Malé Strany a Hradčan
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 200 000,-
Ing. arch. Martin Hájek, Ing. arch. Václav Hájek, Ing. arch. Petr Horský
Hodnocení poroty
U návrhu porota ocenila, jak respektuje historické prostředí a celý prostor sjednocuje.
Zároveň však citlivě reaguje na lokální problémy náměstí. Jednoduchá dlažba tvoří jasnou
prostorovou figuru, aniž by architektonicky dominovala okolním domům, kostelům a
palácům. Náměstí je vždy lokálně lemováno chodníky z tradiční pražské dlažby, tím se
nenuceně zviditelňují jednotlivé domy. Základním materiálem se stala šedivá žula – tradiční
materiál povrchů Malé Strany. Náměstí, chodníky a pásma dopravy se rozlišují pouze vazbou
a velikostí žulových kostek a lemováním žulovými obrubníky. Prostorové řešení doplňuje
mnohotvárný kvalitní mobiliář, civilně tvarovaný. Hlavní osvětlení pracuje s historizujícími
lampami doplněnými podél tramvajové trati osvětleními stožárovými, na něž je uchyceno
trolejové vedení.
Kvalita projektu spočívá v přehlednosti a účelnosti navrženého prostoru, který reaguje na
pestré společenské aktivity. Současně si porota vysoce cení tvarové pokory urbanistického a
architektonického řešení.
Hodnocení z hlediska dopravy
Dopravní řešení je založeno na předpokladu postupného snižování dopravního zatížení
uličního prostoru v oblasti Malé Strany v kontextu s nadcházejícími změnami v komunikační
síti města. Území celého náměstí je řešeno jako jednotný sdílený prostor pěší a nezbytné
cílové dopravy. V první etapě je redukována kapacita parkovacích stání v obou částech
náměstí. Ve druhé etapě je v prostoru dolní části Malostranského náměstí navržena změna
dopravního režimu. Automobilová doprava je vedena obousměrně ve společném prostoru
v souběhu podél tramvajové trati. Poloha zastávky je zachována, stavebně upravena ve
9 z 22 vídeňském typu. Průjezd Nerudovou ulicí a prostorem horního náměstí je výrazně omezen,
jsou vymezena nezbytná místa pro parkování vozidel Poslanecké sněmovny a rezidentů. Pro
tyto funkce je navrženo celkem 77 z celkového výhledového počtu 86 stání, jejichž umístění
bude třeba v realizaci citlivě zvážit s ohledem na situování nejcennějších historických staveb.
Návrh řešení zlepšuje situaci křížení dopravy na jižní straně náměstí při vyústění Karmelitské
ulice s intenzivním pěším provozem na trase Královské cesty.
Zobrazené přechody na náměstí jsou nadbytečné.
Doporučení poroty k návrhu
Porota důrazně vyzývá autora návrhu, aby při případném rozpracování se podrobně zabýval
prostorem na nároží Špalíčku v zúžení tramvaje a jízdních pruhů. Dále porota doporučuje:
redukovat ve sdíleném prostoru rozsah obrubníků a dělících prvků; umístění podzemních kontejnerů na recyklovaný odpad situovat do jiné, co nejméně nápadné pozice; zvážit potřebu a vhodnost umístění stromu v jihozápadním cípu náměstí; nerealizovat přístřešek na tramvajové zastávce, přeřešit umístění a formu laviček.
Porota též doporučuje znovu uvážit umístění pomníku maršálka Radeckého.
Částka 140 000,-
Atelier M1 architekti s.r.o. / Ing. arch. Jakub Havlas, Ing. arch. Jan Hájek, Mgr. akad. arch.Pavel Joba/ spoluautoři: Ing.arch. Jakub Straka, MgA. Michal Tichý, Mgr. Vít Havránek
Hodnocení poroty
Cílem návrhu je dosáhnout vizuálního obrazu náměstí konce 18. století. Náměstí je propojeno
v jeden celek a horní i dolní část vytváří prostor pro běžné i společenské užívání. Jednolitý
koberec dlažby pokrývá náměstí bez segregace výškových úrovní od jednoho domu k
druhému. Stavby se tak dostávají do podoby, které známe z dobových obrazů a litografií, s
tím, že je náměstí pojížděno vozidly. Prostor náměstí se tím stává obytným, kde je hlavním
uživatelem hlavně chodec. Návrh se odkazuje k historii nejen v samotném obrazu náměstí,
ale i v řešení detailu. Dlažba je navržena z křemence, který má charakteristickou "medovou
barvu", do loubí je navrácena desková dlažba ze sliveneckého mramoru. Nevýhodou tohoto
řešené je ukončení dlažby na přechodu do okolních ulic. I v případě osvětlení je návrh
ovlivněn romantickým pohledem, kdy obvod náměstí je osvětlen konzolovými lucernami.
Centrální prostor náměstí je tím pádem nedostatečně osvětlen. Sporné jsou umístění a
zejména forma fontány v horní části náměstí, která je situována přímo na osu kostela sv.
Mikuláše. V návrhu není doloženo uchycení trolejového vedení a řešení mobiliáře.
Hodnocení z hlediska dopravy
Dopravní řešení je založeno na předpokladu důsledného omezení dopravy a celkového
dopravního zklidnění v obou částech náměstí. Výrazně bylo na náměstí eliminováno
parkování osobních vozidel.
Tramvajová doprava s nezbytným podílem motorových vozidel je podobně jako v některých
úsecích Karmelitské a Letenské ulice vedena ve společné trase. Uvolněný prostor je využit
pro zvýraznění celistvosti a pobytové a reprezentativní funkce veřejného prostranství
s širokou nabídkou obchodů, restaurací a kaváren. Bezbariérové uspořádání sdíleného
prostoru celého náměstí akcentuje vysokou kvalitu podmínek pro pěší dopravu bez
výškových bariér.
Doprava v klidu dokumentuje výhledový stav plnící potřeby parkování vozidel rezidentů při
současném přemístění parkovacích kapacit poslanecké sněmovny. Umístění parkovacích stání
taxislužby je rovnoměrně situováno v obou částech náměstí. V realizaci je nutné posoudit
úvahy o využití historické křemencové dlažby ve větším rozsahu při nízkém komfortu, který
10 z 22 tento povrch poskytuje pro pěší a cyklistickou dopravu. V návrhu je patrný záměr
minimálního funkčního rozlišení upravených ploch s cílem sdílení společného veřejného
prostoru. V podrobnostech je nutné řešit bezpečnost pohybu chodců a vozidel v prostoru
tramvajového pásu.
Částka 80 000,-
Ing. arch. Ivan Retter / spoluautoři: Ing. arch. Zuzana Retterová, Ing. arch. Lukáš Taller,
Bořek Němec
Hodnocení poroty
Porota ocenila celkový důraz projektu na scelení prostoru náměstí při zachování určité
odlišnosti jeho obou částí. Scelení je dosaženo kobercem jednotné dlažby, vztaženým s
výjimkou podloubí ke všem okolním fasádám. Dlažba jednotného formátu je položena v
jedné úrovni bez zvýraznění vozovky s výjimkou tramvajové trati, kde je dláždění pootočeno.
Historickou paměť zprostředkovávají qr kódy zasazené do dlažby. Navržený pískovcový
mobiliář v moderním duchu vhodně kontrastuje s historickým prostředím.
Přes oceněný koncept sdíleného prostoru porota vytýká návrhu nevhodné až naivní
rozmístění mobiliáře, za nereálné považuje u této fáze naprosté odmítnutí dopravy v horní
části náměstí vycházející z předpokladu uzavření dopravy na obou březích Vltavy a
nedostatečné naplnění požadavku parkovacích a odstavných stání.
Odměna
Částka 40 000,-
Zsófia Rudolf-Berecz, Marcell Esterházy, Sándor Guba, Péter Hámori
Hodnocení poroty
Razantní, výrazný až konceptuální návrh jednotné tmavé pobytové plochy sjednocuje řešený
prostor v kompaktní celek se zapojením přilehlých souvisejících dvorů a ulic. Veškeré prvky
(osvětlení, mobiliář…) jsou zaintegrovány do celkového řešení a jsou podřízeny celku. Silný
výtvarný názor návrhu je však v kontextu místa i v materiálovém řešení neproveditelný.
Odměna
Částka 10 000,-
Frank Gorge Dipl. ‐Ing. Architekt
Hodnocení poroty
Návrh vychází z romantické představy náměstí jako koberce v obývacím pokoji. Porota
kladně hodnotí tento výtvarný princip jako jeden z atypických řešení. U ostatních vrstev
projektu, jako dopravní řešení a architektonický detail, však porota další kvality neshledala.
Odměna
Částka 10 000,-
Echorost architekti s.r.o. / Ing. arch. M. Arch. Jiří Pavlíček, Ing. arch. Jaroslav Hulín
Hodnocení poroty
Návrh se řadí k projektům, které pojímají celou plochu náměstí jako jeden celek. Pouze
vyčleňuje koridor pro projíždění tramvají a aut a pobytovou plochu odděluje řadami patníků.
Motiv patníků však porota považuje za stereotypní a mechanicky použitý.
Odměna
Částka 10 000,-
Vlasta Koupal, Vladimír Lavrík, spolupracovník: Aleš Mach
Hodnocení poroty
Porota cení výtvarně vtipnou složku návrhu, která se snesitelnou lehkostí bytí zpracovala
jedno z hlavních témat soutěže "náměstí jako životního prostoru pro lidi". Návrh však hlavní
ideu nepřevedl do detailnějšího řešení.
Odměna
Částka 10 000,-
Ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Ing. arch. Marcel Šípka
Hodnocení poroty
Návrh respektuje atmosféru místa, celistvě zachovává historickou topografii i prostorové
uspořádání. Sympaticky pracuje s co nejlapidárnějším prostředky, celou plochu náměstí
sceluje jedním druhem dlažby s decentní, i když nevšední barevností. Navržené objekty jsou
omezeny na vodní prvek v dolní části náměstí, jehož měřítko i umístění je citlivé a zachovává
celkovou kvalitu návrhu, který je cenný ve své zdrženlivosti a citlivosti. Problematické je
napojení dlažby na navazující ulice a jisté zjednodušení dopravního řešení.