Dvoufázová veřejná projektová architektonická soutěž
Předmětem dvoukolové veřejné soutěže o návrh bylo architektonické řešení expozic, výstavních prostor
a organizace návštěvnického provozu s důrazem na vizi a filosofii expozic a konkrétní propojení Historické a Nové budovy Národního muzea.
UPOZORNĚNÍ: Soutěž byla rozhodnutím ÚOHS zrušena.
V návaznosti na rozhodnutí ÚOHS č. ÚOHS-S0572/2016,S0118/2017/VZ-14932/2017/522/KČe ze dne 12. 5. 2017, vydal předseda pracovní skupiny pro soutěže spolu s právním oddělením Kanceláře následující výzvu:
"Jmenovaným rozhodnutím byla zrušena architektonická soutěž na řešení expozic, výstavních prostor a návštěvnického provozu v Historické a Nové budově Národního muzea a to s odůvodněním, že její soutěžní podmínky jsou dle stanoviska ÚOHS protizákonné. Rozpor se zákonem o zadávání veřejných zakázek spatřuje Úřad v tom, že v souladu se soutěžním řádem je uvedeno, že za stanovených podmínek lze v soutěži ponechat návrhy, které porušují závazné soutěžní podmínky (odkaz na § 10 odst. 6 písm. a) SŘ).
Přestože se pracovní skupina pro soutěže s uvedeným rozhodnutím ÚOHS neztotožňuje, doporučuje z důvodu předejití možným sporům a škodám administrátorům architektonických soutěží nepoužívat možnost rozhodování poroty o tom, zda návrh porušující požadavky soutěžních podmínek může zůstat v posuzování a nebude vyloučen.
Tento požadavek se týká soutěží vyhlašovaných zadavateli ve veřejném sektoru, na které se vztahuje zákon č. 134/2016 Sb., minimálně v § 6.
V současné době jsou připraveny upravené vzorové soutěžní podmínky v tom smyslu, že „formální“ požadavky na soutěžní návrhy by měly být výslovně označeny jako doporučující a jejich nedodržení by nemělo nést povinnost vyřazení návrhu z posuzování a vyloučení účastníka ze soutěže."
Vyhlašovatel
Národní muzeum
Václavské náměstí 68, 115 78 Praha 1 - Nové Město
Sekretář soutěže
Mgr. Jaroslav Richter
vedoucí edičního oddělení NM
Národní muzeum, +420 224 497 175, [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
MK ČR
doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D., náměstek GŘ NM pro centrální sbírkotvornou a výstavní činnost (předseda poroty)
Mgr. Marek Junek, Ph.D., vedoucí autorského týmu společenskovědní části expozic, ředitel Historického muzea NM
Mgr. Jan Sklenář, Ph.D., vedoucí autorského týmu přírodovědecké části expozic, paleontologické oddělení PM NM
PhDr. Richard Biegel, Ph.D., ředitel ústavu pro dějiny umění FF UK
Řádní členové poroty - nezávislí
MgA. Ondřej Císler
doc. akad. soch. Anna Daučíková, vedoucí pedagog ateliéru nových médií AVU
Ing. arch. Jakub Fišer, nezávislý architekt
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. Martin Musil, vedoucí výstavního oddělení NM
plk. Mgr. Michal Burian, Ph.D., ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu Praha
RNDr. Jiřina Dašková, Ph.D., ředitelka Přírodovědeckého muzea NM
Pavel Jerie, Ústřední pracoviště Národního památkového ústavu
Náhradníci poroty - nezávislí
prof. Ing. arch. Helena Zemánková, CSc., Ústav navrhování 6 FA VUT
MgA. Kateřina Šedá, konceptuální výtvarnice
Ing. arch. Jaroslav Wertig, nezávislý architekt
Přizvaní odborní znalci:
Mgr. Milan Plaček, náměstek pro investiční rozvoj Národního muzea
Částka 640 000,-
Sdružení SGL projekt, s.r.o. a Boris Micka Associates S.L.
akad. arch. Jiří Javůrek
Autoři:
, AKAD. ARCH. BORIS MICKA
Spolupráce: ING. ARCH. SILVIE BEDNAŘÍKOVÁ, JAKUB ŽÁK
Hodnocení poroty
Koncepční propracovanost a zralý profesionální přístup autorů návrhu č. 3 je největším překvapením II. kola soutěže.
Účastník soutěže zcela naplnil doporučení poroty pro II. kolo. Z původně nevýrazného konceptu expozic je
smysluplný – byť poněkud rutinní – návrh. Návrh stojí na výrazných a kvalitních vizualizacích, které zřetelně odrážejí
schopnost autorů podat svůj záměr jasnou a srozumitelnou formou. Nicméně předkládané řešení expozic je klasické,
tradiční a de facto postrádá inovátorskou originalitu. Přesto v rámci návrhů hodnocených ve II. kole soutěže odráží
největší potenciál budoucí komunikace s kurátory a organizátorskou schopnost garantovat celkový výsledek tvorby
expozic. Pozitivem návrhu je jeho realizovatelnost, reálné uvažování autorů ohledně provozu a udržitelnosti expozic.
Po výtvarné stránce autoři prokázali vkus, uměřenost a cit pro vyváženost. Ohledně práce s autentickými exponáty
a librety autorských týmů však naopak část poroty kritizovala eklektický přístup k výběru pouze části definovaných
témat či svévolné nakládání s rozměry exponátů. Návrh je vůči přírodovědeckým expozicím poněkud bezradný
a naznačené pojetí bude muset být změněno. Návrh rovněž prokazuje zkušenost práce s novými médii, byť lze
předkládaná řešení chápat zatím spíše jako reklamní nabídku. Porota oceňuje strategii dislokace expozic mezi
Historickou a Novou budovou NM, kdy Novou budovu ponechává pro experimentální výstavy a Dětské muzeum.
Část poroty ocenila schopnost akceptování architektonické hodnoty prostoru Historické budovy NM, část poroty však
naopak v pojetí expozic spatřuje velkou míru nevšímavosti vůči nesporné hodnotě tohoto objektu. Přes uvedené výtky
poroty návrh prokázal jasnou a věrohodnou zkušenost s realizací podobných projektů i schopnost dalšího vývoje
a lze konstatovat, že svou kvalitou výrazně přesahuje ostatní návrhy podané ve II. kole soutěže.
Částka 540 000,-
Ing. arch. MgA. Petr Janda
Spolupráce: ING. ARCH. MARTINA DONÁTOVÁ, ING. ARCH. ANNA PODROUŽKOVÁ
Hodnocení poroty
Návrh č. 23 předkládá jednoznačně osobitou autorskou vizi nových expozic Národního muzea. Porota
oceňuje, že autoři respektují kurátorská libreta a jako jediní pracují s logikou a linearitou průchodu
návštěvníků expozicemi. Diskutabilní je ale otázka nakládání s autentickými exponáty, kdy mnoho z nich
bude sloužit jen jako součást scény.
Spektrum předkládaných idejí je různorodé až nepřehledné. Část poroty je toho názoru, že návrh
potlačuje Historickou budovu NM umělými scenériemi, vertikálními i horizontálními strukturami,
přehnanými a komplikovanými významy, které znemožňují vnímání prostor jako celku. Pojetí expozic
uvažovaných v Nové budově NM je naproti tomu pro tyto prostory relevantní a mimo soutěž je třeba
ocenit vytrvalou snahu autorů o koncepčnější přístup k veřejnému provozu Nové budovy NM. Bezesporu
jsou návrhy na využití 5. patra či terasy na střeše jeho funkcionalistické části možným východiskem
k budoucí diskusi o transformaci Pragerovy budovy jako celku.
Problematickou stránkou návrhu je však jeho dominující scénografická estetika, což se projevilo zejména
v návrhu detailu části expozice zaměřené na období Lucemburků v Historické budově NM, připomínající
filmovou kulisu. Rovněž je sporný z hlediska realizace expozic i jejich praktického provozu a
předpokládané udržitelnosti. Návrhu také škodí již v prvním kole porotou vytčená redundance textu,
zobrazení a dalších vyjádření. Přesto však je nutné ocenit pracovitost a komplexnost uvažování
autorského týmu.
Částka 240 000,-
KOLMO.eu
Autor: Ing. arch. Martin Hejl
Spolupráce: ING. ARCH. LENKA HEJLOVÁ
Hodnocení poroty
Návrhu č. 19 porota soutěže v I. kole doporučila „dopracovat a konkretizovat některé
myšlenky ze zásobníku nápadů“. Očekávání poroty, že si účastník soutěže vybere jasnou cestu
řešení expozic a tou se v návrhu pro II. kolo vydá, se ale nenaplnilo a návrh vykazuje jen malý
kvalitativní posun. Ke své škodě zůstává v rovině kritizovaného zásobníku nápadů, respektive
k těmto nápadům přidává další. Návrh rovněž znevěrohodňují četné citace z expozic
světových muzeí i aplikace nových médií, které jsou technicky nepromyšlené a které ignorují
architektonický prostor.
Porota ocenila smysl autorů pro vytváření působivých prostorů a to, jak citlivě reagují na
měřítko sálů návrhem zde umísťovaných objektů; zároveň však zpochybňuje jejich schopnost
pracovat s exponáty autentickými. S reálným exponátem pracují spíše jako s prvkem
působivé výtvarné instalace.
Účastník soutěže rovněž neodůvodnil, proč odmítl ideu Dětského muzea jako svébytného
prostoru pro nejmenšího návštěvníka.
Porota konstatovala, že koncept expozic vlastně ztratil oceňovanou hravost z I. kola a
neposunul se k nové kvalitě i jasně definovanému směru.
4. cena
Částka 240 000,-
Atelier CMJN
Autoři: Francois Lepeytre, Gael Brule
Spoluautoři: Hector Hernandez, Marcel Růžička; spolupráce: Silvia Di Marco, Annabelle Hucault
Hodnocení poroty
Návrh č. 5 se v I. kole soutěže věnoval teoretickým východiskům pro řešení expozic včetně psychologických
rovin vnímání návštěvníků apod. Doporučením pro II. kolo bylo zpracovat konkrétnější řešení prostor, náplně
expozic i konkrétních podob výstavního mobiliáře. Bohužel je nutné konstatovat, že v těchto ohledech návrh
neprokázal požadovanou kvalitu a ani původně deklarovaná promyšlenost návrhu není ve II. kole viditelná.
Porota shledává výrazný rozpor mezi deklaracemi charakteru expozic v textu a ve výtvarném vyjádření
návrhu. Legitimitě uniformního výstavního mobiliáře nepomůže ani záměr autorů návrhu „opakovat tvarosloví
budovy“ – kromě toho, že se vestavěné objekty/niky míjejí v měřítku a četnosti umístění, není objasněno, proč
tvarosloví Historické budovy NM, přítomné v originále, opakovat. Absolutním omylem jsou pak jakési
mikroprostory vymezené v sálech Historické budovy NM pomocí banálního tvaru, zakončeného obloukem.
Z hlediska průběžné údržby a udržitelnosti je pak takové pojetí více než diskutabilní. Podobně nepřesvědčivé
je řešení detailů expozic. Deklarovaná psychologie návštěvnických skupin se do návrhu promítla jen ve verbální
rovině pseudo-dialogů návštěvníků/typů, které ale působí křečovitě a nepřesvědčivě. Autoři návrhu rovněž
svévolně nakládají s kurátorskými librety, kdy zcela nevhodně vytrhují jednotlivé exponáty pro reprezentaci
jednotlivých expozičních celků, čímž de facto vytvářejí libreto vlastní. Autoři rovněž neodůvodnili dislokaci
mincovního kabinetu v Nové budově NM. Soutěžní návrh byl nadějným v I. kole, kde obstálo celkové řešení
problému; ve II. kole se však pro konkrétní realizaci neosvědčil.
5. cena
Částka 140 000,-
Bianco architects, s.r.o.
Caterina Pošmourná Cappelli, Dario Ruberti, Vojtěch Pošmourný, Ondřej Kloub
Hodnocení poroty
Návrh č. 16 postoupil do II. kola pro nespornou výtvarnou a estetickou kvalitu. Ve II. kole ji návrh
neztratil a zůstává tak z hlediska designu a estetiky nejjednotnějším návrhem v soutěži. Bohužel je však
tento estetický kánon a výsostný design, jež se projevují zejména v bílošedém zamlženém pojetí,
v přímém rozporu s realitou. Rekonstrukce Historické budovy NM vrací výstavním sálům jejich původní
tmavou a výraznou barevnost – tato skutečnost je součástí obnovy této národní kulturní památky a je
nutno s ní počítat. Podobně nevhodné je výrazové sjednocení expozic v Historické i Nové budově.
Návrh téměř ignoruje kurátorská libreta, autentické exponáty vnímá jen jako vedlejší prvek celkové
instalace a v nesmyslné míře je nahrazuje druhotnými prvky, které jsou navíc bez souvislosti
s prezentačními záměry muzea (lodě na vodě). Podobně diskutabilní je zavěšování exponátů od stropu
v Historické budově NM. Návrh je spíše vhodný pro expozici galerijního typu.
Zvláštní ocenění
Částka 60 000,-
AND, spol. s r.o.
Pavel Ullmann, Vratislav Danda, Radovan Kupka, Jaromír Kosnar
Hodnocení poroty
Návrh se vyznačuje základní disproporcí mezi skicami
v pravém sloupci soutěžních panelů a vizualizací budoucích
expozic na volném panelu. Část poroty oceňuje skici;
konstatuje, že soutěžící dobře vnímá konkrétní moment, i
nápaditost detailu. Nicméně tyto nápady směřují k obsahu,
nikoliv k formě a komplexnímu řešení. Oproti tomu stojí
nenápaditost a konvenčnost vizualizací. Rovněž porota
postrádá jakékoli zhodnocení vztahu mezi oběma
budovami – vztah není dotažený a manifestuje se pouze
konvenčním pojetím spojovací chodby. Chodba není oproti
záměru Vyhlašovatele pojata jako multimediální,
respektuje však obsahový záměr Vyhlašovatele.
Zvláštní ocenění
Částka 60 000,-
Ing. arch. Daniel Bryša
Hodnocení poroty
Návrh je v konkrétním řešení až nečitelný a dezorganizovaný; dle
názoru některých členů poroty je návrh nehodnotitelný. Toto
radikální odvážné řešení hraničící s drzostí lze s úspěchem chápat
jako vstupní řešení pro konkrétní dočasnou výstavu, kde by tato
forma mohla být nosná. Pro expozice v předpokládaném rozsahu
a kontextu je však tato myšlenka neudržitelná. Někteří členové
poroty oceňují tento návrh zejména pro odvážnou estetiku,
evokující marvelovské komiksy Franka Millera.
Zvláštní ocenění
Částka 60 000,-
CASUA, spol. s r.o.
Oleg Haman, Vladimír Soukenka
Spolupráce Ivan Šach
Hodnocení poroty
Leitmotivem návrhu je princip vzájemného zrcadlení obou budov –
v důsledku však přenesení principů Schulzovy Historické budovy
muzea do Pragerovy architektury (koncept výrazného centrálního
schodiště a „nového Pantheonu“) je poměrně násilným
přizpůsobením architektonicky cenné budovy zvolenému konceptu.
I když by navrhované schodiště komunikaci návštěvníků v objektu
pomohlo, nelze návrh téměř hodnotit pro absenci vize konkrétního
řešení expozic samotných; prostor soutěžních panelů je vyplýtván
na řešení Nové budovy, které svým obsahem přesahuje zadání.
Zvláštní ocenění
Částka 60 000,-
SCIENTICA AGENCY s.r.o.
Marek Sodomka, Ondřej Mašek, Matěj Forman,
, Petr Mareš
,
Spolupráce: Anna Šlechtová
Hodnocení poroty
Návrh je nekonzistentní – spíše než o komplexní řešení muzea tu
jde o náznak procesu uvažování a soubor jednotlivostí,
propojených na úrovni hravosti a nových dramatických prvků
(Archa vědění ve výstavní dvoraně Historické budovy). Tento až
režisérský a dramaturgický přístup však nedošel konkrétního
naplnění. Projekt je postaven na verneovské estetice, lépe řečeno
estetice steampunku – to je udržitelná myšlenka pro technické,
nikoliv pro Národní muzeum. Návrh by byl vhodným konceptem
pro konkrétní dočasnou výstavu, nikoli pro pojetí stálých expozic.
Zvláštní ocenění
Částka 60 000,-
Ing. arch. Lukáš Brom - The Builders
Lukáš Brom, Štěpán Tláskal, Markéta Bromová
Hodnocení poroty
Navrhované zahuštění Pantheonu podle vzoru domu Muzea Sira
Johna Soanea ukazuje na to, že návrh nevnímá dobový kontext
Národního muzea, plete si prostorovou a významotvornou kvalitu
Pantheonu s jinou formou muzejní prezentace. Princip zahuštění
prostoru se opakuje i u pojetí běžných expozičních prostor, takže
návštěvníka nutí až ke slalomu mezi vitrínami. Návrh uspokojivě
pracuje s proporčností prostor a hierarchizací expozic. Rovněž lze
ocenit koncepční využití věží Historické budovy jako relaxačního
prostoru pro návštěvníky. Zcela však byl porotou odmítnut návrh
výběhu mamutů na Václavském náměstí.