Předmětem soutěže bylo nalezení nejvhodnějšího řešení nové základní školy pro Uhříněves. Zadavatel kladl důraz na nadčasové, inovativní a mnohostranně vyvážené pojetí nového školního areálu, které bude maximálně zohledňovat principy moderní výuky i efektivní využitelnost školních prostor mimo vyučování. Nová škola má být místem přátelským, bezpečným a dobře funkčním nejen pro své primární uživatele – děti a pedagogy – ale také pro další obyvatele městské části, jejíž veřejný prostor by její stavba měla promyšleně doplnit a významně zkvalitnit. Nová škola by s ohledem na sociální odpovědnost zadavatele měla vytvářet vhodné a důstojné pracovní podmínky. Celková kapacita školy (počet žáků): 810.
Užší jednofázová projektová architektonická soutěž.
Vyhlašovatel
Městská část Praha 22 – Uhříněves
Nové náměstí 1250, 104 00 Praha 114
Organizátor
Ing. arch. Radek Janoušek / Ing. Karla Kupilíková / Ing. arch. Tomáš Zdvihal
Sekretář soutěže
Ing. arch. Radek Janoušek
Česká 1332/6, 158 00, Praha 5 – Košíře, tel.: 775 654 397, e-mail: [email protected]
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. Pavel Kappel, koordinátor participativního plánování MČ Praha 22
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci:
Ing. Zdeňka Holancová – stavební a cost management
Ing. Michal Čejka – konzultant energetického konceptu
Project Management Service, s.r.o. – konzultant rozpočtů
Ing. Oldřich Krejčí – konzultant gastro
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání dalších odborníků.
Částka 1 000 000,-
re:srchitekti studio s.r.o.
Ing. arch. David Pavlišta,
Ing. arch. Jan Vlach,
Ing. arch. Jiří Žid,
MgA. Ondřej Synek
Hodnocení poroty
Návrh představuje komplexní a velmi kultivované řešení nové školy pro Uhříněves z pohledu
urbanismu a architektury, včetně energetických a ekonomických požadavků. Návrh nového školního
náměstí s ambicí stát se novým společenským centrem města nabízí veřejný prostor s přímou vazbou
na kavárnu a navazující sportovní halu. Zelený pás s parkovou úpravou a sportovními aktivitami zase
propojuje školu s volnou krajinou. Členěním školy na dvě samostatné hmoty se návrh vhodně
vypořádává s periferností lokality a umožňuje maximálně využít předpokládané dotační tituly.
Sportovní hala umístěná k frekventované silnici funguje jako přirozená hluková bariéra, školní dvůr
sevřený dvojicí hmot má adekvátní charakter a měřítko. Otázkou je vstup do objektů z náměstí přes
tento prostor v rámci areálu školy, který by měl být jasně rozdělen na část s přístupem veřejnosti a
část vyhrazenou pro žáky.
Dispoziční řešení je přehledné a racionální, nevýhodou může být větší zahuštěnost dětí v rámci
typického patra. Návrh nabízí kvalitní variabilní vnitřní výukové i odpočinkové prostory pro žáky i
učitele. Kladně jsou hodnocena venkovní pobytová atria uvnitř dispozice a střešní zahrada
s venkovními učebnami. Je však třeba prověřit, zda atria postačí jako jediný zdroj denního osvětlení
přilehlých učeben. Dobře řešené je využití knihovny a vybraných učeben ve sníženém přízemí pro
mimoškolní činnost, nekolidující s provozem školy a také provoz školní družiny a klubu v přímé
návaznosti na školní dvůr. Kvalitní urbanistické řešení přináší nevýhodu v podobě podzemní chodby
propojující školní a sportovní část, která navíc slouží i zásobování provozu gastro a obsluze skladů.
Toto křížení provozů je z hlediska školy nevhodné. Část gastro je ostatně největší slabinou návrhu a
bude vyžadovat dopracování.
Ze stavebně konstrukčního hlediska se jedná o racionální řešení. Kvalitní a plně funkční je rovněž
energetický koncept, který je založen na kompaktnosti a jednoduchém tvaru budov. Dosažení
energeticky pasivního standardu se jeví jako velmi realistické. Je třeba dořešit stínění světlíků a
odvodnění atrií, aby nedocházelo v zimním období k degradaci francouzských oken. Otázkou je
přiměřenost volby fasádního materiálu.
Z pohledu investičních nákladů se návrh jeví jako ekonomicky přiměřený.
DOPORUČENÍ
- Dopracovat řešení provozu gastro s důrazem na správný návrh velikosti výdeje jídel,
zásobování, křížení čistých a nečistých provozů a expedici jídel mimo objekt, prověřit
možnost přisvětlení varny anglickým dvorkem.
- Vyřešit křížení obsluhy skladů a cesty žáků do sportovní haly v 1.PP.
- V dopracování studie prověřit denní osvětlení učeben orientovaných do atrií.
- Dopracovat členění venkovních prostor v návaznosti na hlavní vstup s ohledem na přístup
veřejnosti a bezpečnost žáků.
Částka 750 000,-
SOA architekti, s.r.o.
Ing. arch. Ondřej Píhrt
Ing. arch. Ondřej Laciga
, Ing. Štefan Šulek
Hodnocení poroty
Návrh představuje kvalitní urbanistický koncept s dobrou organizací venkovních prostor a
městotvorným charakterem, který je vyjádřen předsazeným loubím. To se prosazuje především do
ulice Přátelství, kde návrh bere do úvahy předpokládanou budoucí zástavbu na protější straně ulice.
Pro porotu je však otázkou, zdali je tato městskost v parteru adekvátní vzhledem k periferní části
města a vyvolává rovněž otázky nad budoucí údržbo u prvků loubí. Jednoznačným kladem tohoto
návrhu je jasná organizace venkovních prostor i veřejných předprostorů školy – na západní straně
vstupní „náměstí“ a na severní straně zásobovací a parkovací dvůr orientovaný k ulici K Uhříněvsi.
Kladně je hodnocena organizace parkování, kdy jsou podélná stání při ulici Přátelství a K Uhříněvsi
navržena pro zajíždění popředu a vystupování do obou stran. Zjednosměrnění ulice Václava Trojana
nabízí možnost rozšíření předprostoru školy, z části se však jedná o soukromé pozemky.
Za velký klad dispozičního řešení porota považuje opticky otevřený parter, kde jsou umístěny
společné a společenské funkce („celodenní škola“). Veškeré učebny 1. a 2. stupně jsou pak umístěny
přehledně v samostatných blocích s výstupy na pobytovou terasu v úrovni 2-np. Zároveň je možný
zcela oddělený provoz sportovní části se samostatným vstupem z ulice Přátelství.
Energetická koncepce objektu je funkční, bude však vyžadovat dořešení konstrukčních detailů na
fasádě.
Z pohledu investičních nákladů se návrh jeví jako ekonomicky přiměřený.
DOPORUČENÍ
- Zaměřit se na vztah prosklených kanceláří v přízemí vůči ulici a prověřit denní osvětlení
kanceláří.
- Dopracovat řešení provozu gastro s důrazem na řešení odpadů a expedici jídel mimo objekt.
Částka 500 000,-
PROJEKTIL ARCHITEKTI s.r.o.
Ing. arch. Adam Halíř,
Ing. arch. Petr Lešek
Ing. Ondřej Hofmeister
,
Hodnocení poroty
Návrh představuje sympatické urbanistické řešení v podobě polouzavřeného dvorce tvaru U s křídly
umístěnými podél trojice ulic. Velkou hodnotou je nezastavěný krajinářsky pojatý školní dvůr, který je
vykoupen umístěním venkovních sportovišť na střechu křídla při dopravně zatížené ulici Přátelství,
což může veřejnost vnímat negativně. Zároveň v případě, že by sportoviště bylo nutné umístit na
terén, změnila by se atmosféra a lehkost vnitřní krajiny.
Zajímavé je řešení hlavního vstupu do areálu v podobě brány, které by však vyžadovalo důslednější
ohraničení veřejného prostoru od školního dvora pro zajištění bezpečnosti.
Dispoziční řešení je ze všech návrhů nejkonzervativnější, chodbová část však může představovat
jistou variabilitu do budoucna. Nevýhodu porota shledává v umístění I. stupně do koncové části
severovýchodního křídla, který je tak daleko od všech důležitých provozů (aula, jídelna, sportoviště).
Nevhodné je rovněž umístění jídelny do dvou podlaží, které by vyžadovalo samostatný výdej v patře.
Z hlediska energetické koncepce se jedná o tvarově složitější návrh, který však poměrně dobře
umožňuje splnění podmínek energeticky pasivního standardu.
Z pohledu investičních nákladů se návrh jeví jako ekonomicky přiměřený.
DOPORUČENÍ
- Zaměřit se na větší pestrost prostor v rámci chodbového řešení II. Stupně.
- Prověřit varianty umístění venkovních sportovišť (na střeše/na terénu).
- Umístění bytu školníka se vstupem přes otevřenou terasu a s okny do rušné ulice se jeví jako
méně vhodné a je ke zvážení.