Dvoukolová veřejná projektová architektonicko-urbanistická soutěž.
Předmětem soutěže bylo zpracování architektonicko-urbanistického návrhu revitalizace Masarykova náměstí v Mnichově Hradišti. Cílem revitalizace je úprava centrálního náměstí jako hlavního reprezentativního i pobytového veřejného prostranství města. Budoucí podoba náměstí by měla na základě revize a případné reorganizace stávajícího funkčního využití a prostorového uspořádání, nabídnout inspirativní prostor pro současné potřeby osmitisícového historického města. Podrobné zadání, založené na široké veřejné diskuzi a koncepci rozvoje města, je součástí soutěžních podkladů.
Vyhlašovatel
MĚSTO MNICHOVO HRADIŠTĚ
Masarykovo náměstí 1, 295 21 Mnichovo Hradiště
+420 326 776 611
zástupce vyhlašovatele: Mgr. Ondřej Lochman, Ph.D., starosta města Mnichovo Hradiště
[email protected]
Sekretář soutěže
Ing. Miloš Krůfa
pověřený vedoucí odboru investic a komunálního hospodářství MěÚ Mnichovo Hradiště
Masarykovo náměstí 1,
295 21 Mnichovo Hradiště
+420 326 776 720
[email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Jana Podzimková, zastupitelka
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborní znalci
Ing. arch. Tomáš Cach, dopravní urbanista
Ing. arch. Eva Vyletová, památková péče NPU
Mgr. Lenka Zikmundová, památková péče MěÚ MH
Ing. Miloš Krůfa, pověřený vedoucí odboru investic a komunálního hospodářství MěÚ MH
Ing. Pavel Král, zástupce vedoucího odboru investic a komunálního hospodářství MěÚ MH
Částka 90 000,-
Ing. arch. Josef Hlavatý
Ing. arch. Lenka Hlavatá
Hodnocení poroty
Východiskem návrhu je snaha o prostorové, provozní i materiálové scelení náměstí a posílení jeho pobytové
i reprezentativní funkce. Za tímto účelem předkládá nové dopravní řešení, které potlačuje silniční charakter
jižní části náměstí a nechává vyznít radniční blok jako dominantu celého prostranství. Podobně jako ostatní
oceněné návrhy počítá v jižní části s vytvořením autobusových zastávek, které umožní přesunutí
autobusového nádraží k vlakovému. V uvolněné severní části navrhuje univerzální plochu pro konání
nejrůznějších společenských akcí.
Porota oceňuje uměřený prostorový koncept, který soudobými výrazovými prostředky aktualizuje původní
historickou figuru náměstí. Návrh odchýlení krajské komunikace posiluje uživatelské kvality náměstí.
Vzhledem k rozsahu vyvolaných úprav je však otázkou, zda bude jeho realizace možná. Úprava ulice
Palackého je vzhledem k nedávné rekonstrukci také nepravděpodobná. Cyklodoprava je řešena racionálně a
zároveň komfortně. Obytný charakter a širokou funkční otevřenost posiluje i sjednocené řešení povrchů a
bezbariérová profilace jejich návazností. Prostorové propojení jednotlivých částí náměstí podporuje
realisticky navržená výsadba stromů po obvodu a po stranách radničního bloku. Zde porota doporučuje
zvážit větší distanc stromořadí od fasád „špalíčku“ a více exponovat reprezentativní nároží radnice.
Hlavní výhrada poroty směřuje k materiálovému řešení. Navržený místní pískovec je pro účely výdlažby
zcela nevhodný. Zvolený formát by vzhledem k potřebě pojízdnosti velké části ploch vyžadoval nepřiměřeně
velkou tloušťku kamene nebo uložení na beton. Kromě finanční náročnost spatřuje porota problém
navrženého formátu i v následných opravách.
V jinak uměřených dimenzích jednotlivých částí prostranství působí rozpačitě a prázdně prostor kolem
morového sloupu. Izolace sloupu oválnou lavičkou je významově diskutabilní a z pohledu uživatele spíše
formální. V případných dalších úpravách návrhu však z prostorového i památkového hlediska stále žádoucí
chápat morový sloup jako dominantu této části náměstí.
V navazující ploše autobusové zastávky se jeví navržený přístřešek disproporční a prostorově neukotvený.
Zcela nedostatečný je návrh i počet parkovacích stání. V jižní části je parkoviště v kolizi s nástupní hranou
autobusové zastávky a bez dalších opatření by parkující vozy atakovaly i navazující chodník. Pro účely
krátkodobého stání není možné počítat s plochami mimo řešené území. Vytvoření výhradně pěší zóny ve
východní a severní části náměstí komplikuje dostupnost institucí i obchodů a ohrožuje jejich
životaschopnost. Jako námět proto porota doporučuje zvážit změnu dopravního režimu v této části náměstí z
pěší zóny na obytnou a doplnění parkovacích míst po obvodu pojízdného pruhu.
Vzhledem k nově zvolené pozici sochy Václava Budovce z Budova porota doporučuje prověřit její
kompozičně pohledové vlastnosti ve volném prostranství.
Přes uvedené výhrady a témata k případnému dopracování porotu přesvědčil celkový kultivovaný výraz
návrhu, který prokazuje citlivý přístup i základní řemeslnou zručnost a kompetenci.
Částka 75 000,-
Rehwaldt Landschaftsarchitekten
Dipl. Ing. Till Rehwaldt, Ing. Eliška Vaňková
Hodnocení poroty
Základní prostorové členění návrhu pracuje s odlišnými charaktery jednotlivých částí náměstí:
reprezentativním předprostorem radnice na východě, rekreační částí v uvolněné ploše po autobusovém
nádraží na severu, dominantou morového sloupu na západě a převážně dopravním využitím na jihu.
Všechny části náměstí jsou pak propojeny jednotnou kompozicí výdlažby.
Porota oceňuje kultivovaný autorský projev i základní prostorové členění, které nabízí širší škálu charakterů
prostranství. Dopravní řešení, které v základním schématu vychází ze současného stavu je realistické a
funkční. Pozitivně porota hodnotí především dopravní režim východní a severní části, který umožňuje
dostupnost institucí a obchodů, aniž by výrazněji zhoršil obytnou kvalitu náměstí. Proporce chodníků, řešení
parkování a jeho pěší prostupnost jsou řešeny s citem pro fungující městské prostředí.
Hlavní výhrada poroty směřuje k formální grafické kompozici návrhu, která upřednostňuje abstraktní a
značně diskutabilní koncept křížení nad reálnými směry pohybu uživatelů. Dekorativní funkce linií, patrná z
leteckého pohledu, nepřináší chodci žádnou přidanou hodnotu ani informaci, nečlení prostor do
srozumitelných celků, ale naopak zanáší do komplikovaného prostoru náměstí chaotický prvek zcela mimo
vrstvený historický řád. Rastr linií pak určuje i orientaci a organizaci dílčích ploch a výsadby. Sympatický
trvalkový záhon v západní části náměstí je namísto magnetické síly morového sloupu a přirozených
trajektorií chodců tvarován a prořezán směry a cestami, které vedou odnikud nikam a vytvářejí novou
prostorovou bariéru. Jako problematickou z hlediska prostorové organizace hodnotí porota i trojřadou alej v
severní části, která navzdory působivé vizualizaci okupuje dle situačního výkresu značnou část otevřené
plochy náměstí a komplikuje tak jeho univerzálnější využití. Porota v této souvislosti doporučuji zvážit
organizaci výsadby tak, aby zůstala zachována její rekreační atraktivita, ale zároveň nevytvářela novou
provozní i vizuální bariéru. Navržený typ stromů je nutné prověřit pro klimatické podmínky Mnichova
Hradiště.
Porotu nepřesvědčil návrh vodního prvku, jehož koncept považuje za nadbytečné klišé a jeho formální
artikulaci za problematickou z hlediska uživatelů i údržby.
Navzdory uvedeným výhradám a tématům k případnému dopracování se porota shoduje, že návrh svým
zpracováním prokazuje citlivost a řemeslnou kompetenci autorů.
Částka 75 000,-
ATELlER 111 architekti s.r.o.
Ing. arch. Jiří Weinzettl
Bc. Veronika Indrová, Ing. arch. Barbora Weinzettlová
Hodnocení poroty
Východiskem návrhu je snaha o prostorové scelení náměstí při respektování stávající pozice hlavních
komunikací.
Porota oceňuje uměřenost základního prostorové členění i dílčích doplňků prostranství. Pozitivně hodnotí
také respekt autorů k omezeným finančním možnostem, který prokázali maximálním využitím stávajících
materiálů. Doplnění stávajících kostek řezaným formátem, který akcentuje předprostor radnice prokazuje
smysl pro prostorovou hierarchii. Sympatické je i bezbariérové řešení vstupů do radničního bloku, především
objektu KLUBU. Navržené venkovní schodiště se může stát oblíbeným pobytovým místem.
Výhrady poroty směřují ke způsobu prezentace, zejména nepřesným a nepřesvědčivým vizualizacím, které
zhoršují dojem ze čtení situačního plánu a autorského textu. Ke zvážení je také malé množství stromů.
Pokračování navrženého stromořadí po obvodu náměstí by podle názoru poroty více pomohlo deklarované
obytnosti prostoru. Naopak ponechání tří stávajících sakur na západní straně působí značně rozpačitým
dojmem.
Podobně jako u návrhu č. 6 porota konstatuje, že vytvoření výhradně pěší zóny ve východní a severní části
náměstí komplikuje dostupnost institucí i obchodů a ohrožuje jejich životaschopnost. Jako námět proto
porota doporučuje zvážit změnu dopravního režimu v této části náměstí z pěší zóny na obytnou a doplnění
parkovacích míst po obvodu pojízdného pruhu.
Navržené prostorové uspořádání mobiliáře kolem morového sloupu, ale i v severním předprostoru
městského úřadu působí nahodile. Místo mísovitých lavičkových květináčů doporučuje porota zvážit
vytvoření plochy pro rostliny a lavičky i jejich rozmístění řešit s větší empatií k pohodlí a bezpečnosti
uživatele.
Navzdory nepřesvědčivé prezentaci a dalším uvedeným výhradám i tématům k případnému dopracování,
návrh podle poroty prokazuje schopnost autorů pracovat úsporně a jednoduchými výrazovými prostředky
dosahovat slibného prostorového potenciálu.